Google adwords a pozycjonowanie

Przewaga pozycjonowania organicznego nad Google Ads

Marketing internetowy przybiera różne formy – można by pokusić się nawet o stwierdzenie, że cel uświęca środki i nieważne jak, ważne, by klienci zaglądali na Twoją stronę internetową. Jednak czy faktycznie metoda, dzięki której jesteś widoczny w Sieci, nie ma znaczenia? Czy osiągniesz dokładnie takie same efekty pozycjonując się organicznie, jak i wybierając kampanię Ads? Niezupełnie. Zatem co lepiej jest wybrać? Kampanię reklam Google, czy jednak organiczne pozycjonowanie? Już na starcie możemy odpowiedzieć, że (przynajmniej według nas) pozycje organiczne zawsze będą lepsze, niż reklama wyświetlająca się nad takimi pozycjami. Dlaczego?

Wysokie pozycje to większy ruch

Jest to oczywiste – im wyżej jesteśmy w wynikach wyszukiwania, tym większe występuje prawdopodobieństwo, że ktoś zajrzy na naszą stronę. Jeżeli na kluczowe frazy, które mają sporą liczbę wyszukiwań, znajdziesz się w top10, możesz mieć pewność, że strona z czasem zacznie przynosić ruch, a więc klientów. I jasne, można stwierdzić, że „przecież reklamy Ads pojawiają się nad pozycjami organicznymi, więc jestem dobrze widoczny”, ale…

Klarowny budżet jest możliwy tylko przy pozycjonowaniu organicznym

Kwestie finansowe i pewność stałych pozycji (choć tego niestety nigdy nie można być w 100% pewnym…) to argument, który najbardziej przemawia nad organicznym pozycjonowaniem. W przypadku kampanii Ads znikamy z „uprzywilejowanych” pozycji w chwili, kiedy kończy się budżet na reklamy. Wystarczy, że raz zapomnisz zapłacić za kampanię i przestajesz być widoczny dla potencjalnych odbiorców.

Jeśli jednak decydujesz się na współpracę z firmą pozycjonerską, masz ustalony pewien budżet i wiesz, za co płacisz. Takie działania są długotrwałe, dlatego istnieje o wiele mniejsze ryzyko spadku w „odmęty Internetu” z dnia na dzień (chyba, że Google zaskoczy jakąś przemiłą aktualizacją, ale na to nikt nie ma już wpływu). I nawet jeśli zdarzy Ci się drobna wpadka z płatnością (oczywiście należy poinformować agencję o spóźnieniu w opłaceniu faktury), wbite pozycje nie spadną w ułamku sekundy.

Potencjalny odbiorca może być „uczulony” na reklamy

Nie raz już o tym wspominaliśmy – niejeden konsument, poszukujący usług lub produktów w Sieci, z zasady nie klika w reklamy. Tu mamy do czynienia często z argumentem „bo nie”. Jako klienci jesteśmy już o wiele bardziej świadomi chwytów marketingowych i przestajemy na nie reagować. Wiele osób wpisując frazę w Google machinalnie zjeżdża niżej, omijając reklamy.

Wynika to między innymi z „uczulenia” na samo hasło reklama, lecz również z czegoś innego. Często klient myśli w ten sposób, że skoro ktoś musiał pokusić się o kampanię Ads, a nie jest w topach organicznie, to znaczy, że jego marka może nie być solidna. Przecież gdyby to były porządne usługi/produkty, strona byłaby w top10, prawda? Oczywiście osoby zajmujące się SEO wiedzą, że jakość oferowanych usług nie musi iść w parze z pozycjami. Jednakże userzy niekiedy są przeświadczeni o tym, że to, co jest w top10 faktycznie będzie godne zaufania.

Czy pozycjonowanie organiczne ma jakieś wady?

Niestety, jak wszystko, tak i pozycjonowanie posiada swoje wady. Chociaż z drugiej strony – punkt widzenia zależy od punktu siedzenia. To, co dla jednej osoby jest wadą, dla drugiej może okazać się zaletą. W ten sposób można pomyśleć na przykład o konieczności tworzenia treści i zlecenia tekstów copywriterom. Niektórzy uważają to za wadę – może to rodzić dodatkowe koszta (szczególnie jeśli jest wiele podstron), copywriter może potrzebować konsultacji, ewentualnie teksty mogą nie być takie, jak klient sobie wyobrażał (jeśli chcesz wiedzieć, co zrobić w takiej sytuacji, przeczytaj jeden z naszych wpisów).

Spójrzmy na content jednak z drugiej strony. Teksty jak najbardziej spełniają funkcję reklamową, nie są wykorzystywane tylko pod kątem SEO. Oczywiście bardzo ważne jest to, by w odpowiedni sposób wyważyć granicę między nachalną reklamą, a przyjazną odbiorcy treścią (również i taki wpis popełniliśmy). Jednak tekst może jak najbardziej zachęcać do zakupu, więc czy faktycznie można uznać to za wadę?

Inną kwestią jest czas. Faktycznie, w przypadku pozycjonowania organicznego może okazać się, że efekty zobaczymy dopiero po jakimś czasie. Oczywiście są frazy i branże, gdzie efekty widać dosłownie z dnia na dzień (szczególnie po wdrożeniu zoptymalizowanych tekstów pod SEO). Jednak czasem sprawa będzie trochę bardziej skomplikowana.

Mimo wszystko jednak warto wybrać pozycjonowanie organiczne. To świadome budowanie swojego brandu, a także większa kontrola nad wydatkami.