W jaki sposób wyceniane są usługi SEO?

Na to, ile trzeba będzie zapłacić za pozycjonowanie, ma wpływ wiele czynników. Wiadomo, że dla wielu osób, im niższa cena, tym większe zainteresowanie ofertą. W branży jaką jest SEO, cenniki są na prawdę różnorodne. Niektórzy chcą za swoje usługi tylko kilkaset złotych, a w innych agencjach, cennik zaczyna się od kilku tysięcy na start. Od czego więc zależy stawka za pozycjonowanie?

Niektóre osoby, które się z nami kontaktują i pytają o ofertę pozycjonowania, opowiadają o tym, że jakaś inna firma proponowała znacznie więcej, albo znacznie mniej za wycenione przez nas usługi. Oczywiście zdajemy sobie sprawę, że na rynku istnieje sporo agencji, a także freelancerów, którzy oferują pozycjonowanie za bezcen, a inni z kolei żądają niebotycznych sum, nie wiadomo za co. I jak to jest, że porównując dwie wręcz identyczne oferty, za taką samą optymalizację, klient musi zapłacić u jednej firmy 800 złotych, a u drugiej prawie 2000 w ciągu miesiąca. Czy różnica w cenie wiąże się z tym, że droższa firma oferuje lepszej jakości usługi, albo sprawi, że szybciej pojawią się efekty?

SEO kiedyś vs. SEO teraz

Na przestrzeni kilku lat w świecie pozycjonowania pojawiło się wiele zmian. SEO było znacznie prostsze, więc koszty nie były wysokie, a i konkurencji do przebicia było znacznie mniej. Sklepy internetowe i cały rynek e-commerce dosyć szybko się rozwijają, więc i konkurencji, która chce być w top 10 jest znacznie więcej. Jeszcze do niedawna sklepów w niszowych branżach było tak mało, że można je było policzyć na palcach jednej ręki. Natomiast teraz, wraz z rozwojem rynku, pojawia się ich dziesiątki, jeśli nie setki, a za tym idzie też walka o widoczność w wyszukiwarce Google. Kiedyś też współczynnik kliknięć był wyższy, więc więcej osób pojawiało się na danej stronie www. Obecnie wpisując frazę, chociażby „salon meblowy Warszawa”, ilość wejść na stronę nie będzie tak wysoka jak wcześniej. Dzieje się tak głównie ze względu na rozwój reklam od Google, czy też pojawianie się bezklikowych wyników. Wyszukiwarka pokazuje podstawowe informacje, pokazując mapki, ewentualne pytania, czy chociażby zakładkę Zakupy, gdzie można od razu przejrzeć produkty. Nic więc dziwnego, że wejścia na stronę nie są już tak częste, jak to było kiedyś.

Obecnie algorytmy Google są stale ulepszane i są znacznie bardziej odporne na manipulację wynikami wyszukiwania. Dzięki modułom uczenia maszynowego albo sztucznej inteligencji, jest znacznie ciężej wymusić niektóre procesy. Dlatego też obecnie prace profesjonalistów od SEO są o wiele bardziej czasochłonne i stale należy poszukiwać narzędzi i środków, w celu otrzymania zadowalającego efektu. Do tego należy dołączyć autorskie metody i schematy działań, specyfikę pozycjonowanej branży, a także mocne zaplecze linkowe, co sprawia, że nie każdy pozycjoner jest w stanie osiągnąć sukces w SEO i umieścić stronę w top10.

tanie pozycjonowanie

Czy oszczędzanie na SEO jest dobrym pomysłem?

Nie każdy klient jest gotowy wydać sporą sumę na działania SEO, więc to właśnie cena, a nie skuteczność ma wpływ na to,  z kim zdecyduje się na współpracę. Kiedyś było wiele firm, które oferowały tanie pozycjonowanie, z gwarancją niemalże natychmiastowego efektu, na co łapali się właściciele stron. Jak się później okazywało, używano niskiej jakości linków, które czasami rzeczywiście dawały jakieś efekty, jednak Google dosyć szybko zaczęło się orientować, że coś jest nie tak z tą stroną i usuwało ją z wyników wyszukiwania, a nawet nakładało filtr. Obecnie nie używa się takich metod, jednak nadal są firmy, które obiecują tzw. „złote góry”, a efektów albo nie ma, albo są znikome. Dlatego też zamiast na cenę, powinno się raczej zwracać uwagę na umiejętności pozycjonerów. Konkurencja jest spora, więc jest w czym wybierać, jednak trzeba zastanowić się, czym jest skuteczne pozycjonowanie. W SEO ważna jest analiza bezpośredniej konkurencji dla pozycjonowanej strony oraz zrozumienie procesów, które rządzą daną branżą. Dlatego też potrzeba będzie stworzyć na stronę odpowiednie treści z dobranymi frazami, co w połączeniu z linkowaniem powinno przynieść efekty. Budując w ten sposób autorytet strony, poprawia się jej widoczność, a co za tym idzie również zwiększa się ruch i sprzedaż.

Ze względu na to, warto potraktować swoją stronę jako inwestycję. Decydując się na zainwestowanie środków w usługi firmy pozycjonerskiej, która zna się na rzeczy, wybieramy długoterminową strategię, dzięki której strona stabilnie staje się coraz bardziej widoczna. Dzięki sprawdzonym metodom można cieszyć się stałym ruchem na stronie przez wiele lat, nie martwiąc się, że strona z dnia na dzień przestanie przynosić zyski i zniknie w odmętach Internetu. Dlatego nie warto oszczędzać na pozycjonowaniu i zdecydować się na opcję, która będzie najbardziej dla nas optymalna.